Ako urobiť reklamu za malé peniaze

Lákalo ma do nadpisu napísať “Reklama zadarmo”. Ale…nič nie je zadarmo. Dokonca ani veci, ktoré sú zadarmo vás môžu stáť veľa peňazí.

To isté platí pre tvorbu reklamy na internete. V tomto článku vám však vytvorím postup, ktorý vám umožní prezentovať vašu ponuku naozaj za malé peniaze. Navyše s maximálnym účinkom.

Nefunguje ak máte skvelú web stránku. Nefunguje, ak máte skvelý sociálny profil a článkami a fanúšikmi. Nefunguje e-mailing, rovnako ako nefunguje PPC reklama na Google. Nič totiž nefunguje samo o sebe. Všetky prvky musia byť kvalitne pripravené a vzájomne prepojené.

Ak postavíte kvalitný a prehľadný web, ktorý je podporený sociálnymi sieťami, komunikáciou cez emailing a reklamou na internete, v tom prípade postavíte stratégiu, ktorá vám bude skvele fungovať a generovať zákazníkov. Ukážem vám na príklade, ako to môže fungovať v praxi:

ako vytvoriť výbušný arzenál reklamy

Náklady, ktoré sú uvedené pri jednotlivých typoch reklamy sú za predpokladu, že si ich urobíte svojpomocne.

V prípade, že využijete služby profesionála, treba počítať s navýšením nákladov o desiatky až tisícky EUR. V tom prípade vám ľahko náklady na kampaň prekročia zisk, ktorý vám reklama prinesie. Ak však predpoklad zisku z reklamy je dostatočný, je toto rozhodnutie iba na vás. Ak zarobíte 10.000 €, kľudne investujte aj niekoľko tisíc € do prípravy kampane.

Aby ste mohli robiť kampane s minimálnymi nákladmi a zároveň efektívne, musíte si vystačiť sám, prípadne s kolektívom vašich kolegov.

Samozrejme, že váš čas a čas vašich kolegov niečo stojí. Veď som písal, že i veci zadarmo nie sú tak úplne zadarmo… Ale tvárme sa, že tieto náklady neexistujú. Vy chcete mať profesionálne vyzerajúcu reklamnú kampaň. Napíšem vám postup, ako to pri vytváraní reklamy robíme v našej spoločnosti.

 

Čo potrebujete mať nevyhnutne vyriešené pred začatím práce na reklamnej kampani?

  • Produkt či službu, ktorú chcete propagovať
  • Cenu za produkt, prípadne nastavenú zľavu, ktorú budete v reklame prezentovať
  • Distribučné cesty k zákazníkovi. Poznajte proces čo sa stane, ak zákazník na vašu reklamu bude reagovať. Ako sa tovar či služba k nemu dostanú?
  • Testovanie je súčasťou obchodného procesu. Dôkladne si overte, že všetko funguje ako má.
  • Tím ľudí, ktorý budú zaškolení na túto kampaň. Budú presne vedieť ako postupovať v prípade úspechu.

Krok 1: Vytvorenie scenára a nastavenie predajnej taktiky

  • Na začiatku vás čaká čistý hárok papiera či prázdny dokument vo Worde.
  • Vypracujte si presný postup, kedy sa čo má urobiť.
  • Napíšte si tiež termíny, kedy sa majú jednotlivé procesy ukončiť. Zadajte meno človeka, ktorý je za úlohu zodpovedný.
  • Ak ste to vy, kľudne si termíny naťukajte do kalendára v mobile s pripomienkou.

Tip: pri plánovaní si môžete pomôcť myšlienkovými mapami. Zadarmo si môžete stiahnuť softvér FreeMind.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: reklamná agentúra (náklady 100 – 1000 €)

 

Krok 2: Vytvorenie textov

  • Pripravte si všetky zodpovedajúce texty k produktom a službám.
  • Po napísaní textov si nechajte aspoň deň oddych, kým sa vrátite k vlastnej korektúre.
  • Texty si nechajte skontrolovať nezávislými ľuďmi (napr. kolegami z práce) alebo korektorom, ak s niekým spolupracujete. Využiť môžete i nástroje Wordu či internetové riešenie na korektúry textov.
  • Ak sú potrebné preklady do cudzích jazykov, urobte si ich až po skončení všetkých korektúr.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: profesionálny copywriter, korektor, prekladateľ

 

Krok 3: Výber vhodnej fotografie

  • Jedna fotografia povie viac ako tisíc slov.
  • Každý z vašich článkov by mal byť doplnený ilustračným obrázkom. Obrázok voľte zodpovedne. Snažte sa, aby pôsobil autenticky. Aby nekričal, že je z fotobanky. Napríklad ak ste slovenská firma, na vašich fotografiách by nemali byť aziati či černosi.
  • Najvhodnejšie je, ak použijete vlastné kvalitné fotografie. Nemusíte mať profi fotoaparát. Mnohé mobilné telefóny robia veľmi kvalitné fotky.
  • Fotografia by sa mala týkať témy. Mala by byť kvalitná, svetlá a pôsobiť pozitívne.
  • Dá sa využívať aj fotobanka, napr. Samphotostock, ktorú využívame my. Niektoré fotografie sa dá z fotobánk získať aj zadarmo.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: profesionálny fotograf (cena fotografie 50 – 1000 €), fotobanka (obvykle od 0,50 do 10 € podľa licencie za fotku)

 

Krok 4. Príprava grafiky

  • Okrem fotografií doporučujeme doplniť články i grafickými prvkami, ako sú napríklad rôzne infografiky, piktogramy a podobne.
  • Ak podporíte silu textu prehľadným diagramom, grafom či nákresom riešenia, výrazne zvýšite silu účinku.
  • Skvelé nástroje, ktoré vám umožnia urobiť veľa pekných prvkov zadarmo sú Piktochart alebo Canva. Poznáte ešte nejaký iný? Napíšte mi ho do komentárov.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: profesionálny grafik (20 – 100 €)

 

Krok 5: Príprava videa

  • Videoprezentácia môže výrazne zvýšiť účinnosť vašich kampaní. Vždy ak ju môžete urobiť, tak ju urobte.
  • Ako si urobiť video? Žijeme v dobe, kedy tvorba videa a jeho umiestnenie na Youtube či Vimeo je otázkou minút. Nepotrebujete profesionálne kamery a zvukovú techniku.
  • Jednoduché video urobíte i mobilným telefónom. My vám odporúčame použiť aspoň fotoaparát so snímaním videa a s externým vstupom pre mikrofón. Dosiahnete tým čistý obraz a kvalitný zvuk.
  • Základné typy videí:
    • Snímanie monitoru obrazovky, na ktorej môžete mať napríklad bežiacu prezentáciu. Vhodný softvér je Camtasia (prvý mesiac zadarmo).
    • Video s vašou tvárou je vhodné, aby ste sa predstavili svojim zákazníkom a vysvetlili im výhody spolupráce s vami.
    • Ilustračné video, ktoré súvisí s vašou činnosťou (napr. videonávod, ukážka vašich priestorov a fungovania a pod.).

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: kameraman, osvetľovač, strihač, ďalší členovia štábu (náklady: 200 – 3000 €)

 

Krok 6: Príprava Landing page

  • Vstup na stránku z reklamnej kampane by mala byť na tzv. “Landing page”. Je to vstupná web stránka, ktorá je súčasťou vašich stránok. Jej zámerom je kvalitná komunikácia s prichádzajúcimi zákazníkmi. Účinne zvyšuje účinnosť kampane.
  • Na vstupnú stránku môžu odkazovať textové odkazy, PPC reklamy, bannery, email a podobne.
  • Vstupných stránok by ste mali mať niekoľko. Pre každú kampaň by sme odporúčali mať samostatnú vstupnú stránku.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: profesionálny grafik

 

Krok 7: URL builder

  • Označte si odkazy na všetky stránky, s ktorými budete v kampani pracovať, špeciálnymi kódmi s pomocou nástroja na tvorbu URL odkazov.
  • Pomôžete si tak vo vyhodnocovaní výsledkov kampane cez Google analytics.

Tip: Urobte si všetky odkazy na jedenkrát, nakopírujte si ich do dokumentu (napríklad vo Worde či Exceli), odkiaľ si ich budete vkladať, kam potrebujete. Keďže budete kampaň propagovať v rôznych médiách, vytvorte si sady odkazov (napr. email, facebook, blog, affiliate…).

Vytvorenie URL odkazov si urobíte tu: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=sk

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: tu pomoc snáď nepotrebujete…

 

Krok 8: Článok na blogu

  • Mať vlastný blog by mal byť pre prevádzkovateľa internetového marketingu samozrejmosťou. Umožní vám vytvárať ľubovoľný obsah, ktorý slúži vašim potrebám.
  • Prezentácia na blogu môže ovlyvniť i zobrazenie vo výsledkoch vyhľadávania a privádzať na vaše stránky nových zákazníkov.
  • Vytvorenie blogu môže byť napríklad vo WordPresse, alebo si môžete za pár minút vytvoriť v Bloggeri či na spravodajskom serveri Sme.sk.
  • Písanie článkov by ste mali robiť na pravidelnej báze (napríklad jedenkrát týždenne).
  • Na prezentáciu vašich projektov môžete využívať i profesné blogy z vašej oblasti.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: profesionálny copywriter

 

Krok 9: Článok na sociálnych sieťach

  • Vytvárajte obsah, ktorý sa môže jednoducho používať aj na sociálnych sieťach. Ušetríte si tak veľa práce. Používajte obrázkyvideá, ktoré môžete zároveň použiť aj na tam.
  • Umožnite svojim článkom, aby sa dali zdieľať jedným kliknutím.
  • Budujte si databázu ľudí, ktorí vás budú sledovať.
  • Nezabúdajte, že uverejňovanie článkov na sociálnych sieťach je zadarmo.
  • Prezentácia na sociálnych sieťach je dnes neoddeliteľnou súčasťou marketingového mixu.
  • Základné sociálne siete, na ktoré by ste nemali zabúdať.
    • Facebook – najsilnejšia sociálna značka
    • Google+ – odpoveď Googlu na Facebook
    • Twitter – je stále populárnejší a treba s ním počítať
    • Youtube – najväčšia sieť s videami. Patrí do siete Google.
    • Pinterest – tu sa hodia pekné infografiky a obrázky s vloženým textom
    • Instagram – s fotkami z mobilu, ktorú kúpil Facebook
    • a iné…

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: profesionálny copywriter

 

Krok 10: Emailing

  • Zasielanie e-mailov sa prirodzene stáva jedným zo základov komunikácie so zákazníkom. Rozhoduje samozrejme cena.
  • Rozhodujúcimi prvkami pre úspech kampane môžu byť:
    • Aktuálnosť databáze e-mailov – neaktívne adresy sa musia vymazať. Adresát musí mať ľahký spôsob ako sa odhlásiť z prijímania mailov.
    • Zdroj e-mailov – neodporúčame maily nakupovať, lepšie je budovať vlastnú databázu
    • Pravidelnosť v komunikácii – ak nedáte o sebe dlho vedieť, zákazník na vás zabudne
    • Prehľadnosť emailu – na prvý pohľad musí adresát vedieť, čo od neho chcete a čo má urobiť
    • Ponuka, ktorá je v maily – musí byť dostatočne motivujúca na reakciu
    • Cieľová skupina – vaša ponuka by sa mala stretnúť so záujmami potencionálnych zákazníkov
  • Internetové aplikácie, ktoré doporučujeme používať sú SmartEmailing, ktorý je v češtine či Mailchimp, ktorý vám umožní využívať služby zadarmo pri databáze do 2000 mailových adries.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: profesionálny copywriter, grafik či programátor

 

Krok 11: Google analytics

  • Každú svoju kampaň vyhodnocujte. Najvhodnejší nástroj je ten, ktorý nám poskytuje Google zadarmo. Volá sa Google analytics.
  • Pri sledovaní kampaní nepozerajte iba na počet návštevníkov z reklamy, ale sledujte najmä konverzie. Ak môžete, tak sledujte priamo zárobky, ktoré vám plynuli z kampane. Môžete tak sledovať koľko € vám zarobilo každé vynaložené € na reklamu.
  • Vyhodnoťte tie kampane, ktoré vám fungujú najlepšie a tento model opakujte alebo ho ho ešte ďalej vylepšujte.

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: reklamná agentúra, ktorá má rôzne analytické nástroje

 

Krok 12: Oslovenie affiliate partnerov

  • Komunikujte s vašimi affiliate partnermi priamo. Ak nemáte na to čas, poverte tým niekoho, kto to bude robiť poctivo a pravidelne.
  • Affiliate marketing si vyžaduje veľa práce, budovanie vzťahov a veľa prípravy. Majte pre nich ku kampani vytvorené všetky materiály vopred: bannery, články, reklamné texty apod. Najlepšie je to tak, že si reklamný obsah partneri jednoducho skopírujú na svoje web stránky bez ďalších zásahov.
  • Nezabúdajte, že hlavnou motiváciou affiliate partnera je provízia. Nastavte si províziu dostatočne vysoko, aby bola motivačná.
  • Nastavte však i pravidlá akým spôsobom môžu a akým nemôžu vaše produkty propagovať (napr. ho nechcete na stránkach s pornografickým obsahom)

Náklady: 0,00 €

Kto vám môže pomôcť: reklamná agentúra, ak by vám spravovala váš affiliate.

 

+ reklamné prvky, ktoré niečo stoja… Sami zvážte, čo by ste do marketingového mixu pridali.

  • PPC reklama
  • Bannery
  • PR článok
  • a mnoho iných foriem…

 

Bol tento článok užitočný pre vás? Zdieľajte ho alebo nám dajte like. Ďakujem.

 

Uložiť

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

10 + twenty =

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.